OBS!!! Copyright på alla mina foton!!!

tisdag 10 augusti 2010

Muren... i vår trädgård.

I vår trädgård har vi en 'mur'rabatt. Denna rabatt gjorde jag om min man förra året.
 Det var ett väldans pyssel att få ihop stenarna till en sådan här vägg!
Maken hjälpte mig med grundarbetet och första raden av sten för dem orkade jag inte lyfta själv.
Sedan var det till att pussla!
För när man får fatt i sådana här fina stenar... måste man pussla ihop dem!
Det går inte att 'bara' lägga dem på varandra hur som helst.

Många vändor fram och till baka till stenhögen blev det innan jag hade pusslat färdigt.
Många MÅNGA vändningar och ändringar blev det med innan jag vart nöjd!
Nu blommar den för fullt. Jag planterade småblommig pensé i våras
och den har blommat hela sommaren något fantastiskt!
Muren i sin helhet ifrån ena sidan.
På andra sidan finns även en liten damm. Jag skall visa foton på den vid ett senare tillfälle tror jag.
De fotografierna ligger i en annan dator.
Ev. får jag gå ut och fota andra sidan senare så får ni se i morgon... eller så.....
Sida...
Här syns dammane lite. Det ligger sten runt hela dammen. Jag ville inte ha några 'strandplanteringar' som kunde växa kanterna. De växter som finns runt dammen finns utanför stenarna.

7 kommentarer:

  1. Din murplantering med damm är otroligt vacker:) Måste ses i verkligheten. Nu fick jag ju göra det igår och äntligen se din trädgård i blomsterskrud:)) Det var på tiden:)) Den nya rabatten och "runda rummet" blev fantastiskt, hela trädgården ändrade karaktär. Tack för igår. Kram/Monne

    SvaraRadera
  2. Mycket vackert med stenrabatten. Vad söta de småblommigapeserna är. är de ettåriga? / susanne

    SvaraRadera
  3. Suss jag tror att de är 1 åriga.
    jag skall dock, tänkte jag. sprida ut fröna som blir till hösten så jag får nya till våren.

    SvaraRadera
  4. Det pusslet är riktigt snyggt lagt! Den småblommiga penséen sprider sig villigt. Jag hade en planta i min murrabatt förra sommaren och i år tittade det upp massor av självsådda små plantor som bildade små, täta tuvor som blommat från tidig vår och fortfarande håller i - tacksamt till tusen och så himla sött / gittan

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt vackert, vilket otroligt arbete!

    SvaraRadera
  6. oj vad det blommar!!!!!Härligt!!!
    Carina

    SvaraRadera
  7. Gillar alla böljande former i din trädgård! Trädgården blir så mycket mer spännande och "organisk".

    Sten kring dammen, intressant idé. Maken vill bygga damm men jag bromsar med tanke på allt stök och styr med att hålla en damm i skick. Detta är kanske en lösning?

    SvaraRadera

Blir så glad för minsta kommentar!